Gebelik Öncesi Danışma

Gebelik öncesi danışma, anne ve baba olmak isteyen bireylerin sahip oldukları rahatsızlıkların belirlenmesi ve bu rahatsızlıkların bebeğe olabilecek etkilerini belirleyerek riskleri en az duruma indirme maksadıyla yapılan incelemelerin adıdır.

Gebelik öncesi danışma süreci, anne ve baba olmak isteyen tüm bireyleri ilgilendirmelidir. Bu süreçte anne adayının tıbbi, sosyal ve genetik durumu araştırılarak en iyi duruma getirilmesine çalışılır. Anne adayı olan bireye hem beslenme, hem yaşam tarzı hem de egzersiz konusunda tavsiyeler verilir. Ayrıca, anne adayının sahip olduğu tüm sistematik hastalıklar araştırılmalıdır. Diyabet, damar tıkanıklığı ve varis, epilepsi, hipertansiyon, böbrek ve karaciğer ile ilgili hastalıklar, kalp hastalıkları, guatr bozuklukları ve gebeliğe etki edebilecek tüm durumlar incelenmelidir. Araştırmalar neticesinde gereken tetkikler, teşhisler ve tedavi metotları uygulanmalıdır.

Gebelik doğal bir durumdur, ancak kimi durumlarda anneyi ve bebeğini tehlikeye atabilecekler komplikasyonlar ortaya çıkabilir.

Bebek sahibi olmak isteyen anne adayları, gebe kaldıktan sonra değil, gebe kalmadan önceki süreçte “gebelik öncesi danışma” sürecine dahil olmalıdır. Bu sayede, gebelikte ortaya çıkabilecek rahatsızlıklar erkenden tespit edilebilmekte ve önlem alınabilmektedir.

Kadın doğum doktorunuz, sizin sağlıklı bir gebelik dönemi geçirebilmeniz ve aynı şekilde sağlıklı bir bebeğe sahip olabilmeniz için bazı hususlar üzerinde durmaktadır. Bunlar :

• Gebelik öncesi yaptırılması gereken aşıların yapılması. Bu aşılar hem anne adayı olan bireyi, hem de bebeğini çeşitli enfeksiyonlara karşı korurlar.
  • Beyin ve omurilik ile ilgili doğuştan sahip olunan sakatlıkların engellenebilmesi için gebelikten 1 ay önce folik asit desteği alınmaya başlanmalıdır. Günde en az 400 mikrogram olan folik asit dozu, risk yüksekse arttırılabilir.
  • Anne adayının şeker, tansiyon, tiroit hastalıkları ya da başka bir rahatsızlığı varsa; bu hastalıkların tedavisinden sonra gebelik düşünülmelidir.
  • Anne adayı olan bireyin kullanmakta olduğu kimi ilaçlar, alkol ve sigara kullanımı bebekte bazı sakatlıklar görülmesine neden olabilir. Böyle bir durumda, doktorunuzla konuşmalısınız.
  • Anne adayı olan bireyin aşırı zayıf ya da aşırı kilolu olması da gebelik sürecini olumsuz yönde etkileyebilir. Anne adayı ideal kiloya sahip olduktan sonra gebelik sürecine girmelidir.
  • Daha önceki gebelikler ve doğum öyküsü, gebelik sürecindeki takipte oldukça önemlidir.
  • Önceki gebeliklerinizde yaşamış olduğunuz bir sorun varsa, doktorunuzu haberdar etmeniz gerekmektedir.
  • Gebelik öyküsü şu konuları kapsar :
    • Adet düzensizliği, gebe kalmada sıkıntı
    • Düşüklerin tekrarlanması
    • Erken doğum, ölü doğum, gebelik zehirlenmesi, eşin önde gelmesi, eşin erken ayrılması
    • Sezaryen doğum, müdahaleli doğum
    • Gebelikte görülen sistemik hastalıklar
    • Enfeksiyon hastalıkları
    • Anomalili bebek

Bunlara ek olarak, anne adayı olan bireyin genetik yapısı da incelenmeli ve ailevi hastalıklar kontrol edilmelidir.

Anne adayı olan bireyin yaşı ve kilosu doğru belirlenmeli, kan tahlili ve kan grubu testi yapılmalıdır. Hamilelik döneminde normal bulunan kilo alımı zayıf anne adaylarında 12,5-18 kg., normal kilodaki anne adaylarında 11,5-16 kg., fazla kilolu anne adaylarında ise 7-11,5 kg. kadardır. Tüm bunlar düşünüldüğünde, gebe kalacak anne adayının ideal kiloya ulaşması sağlanmalı ve gerektiği durumlarda bir diyetisyenden destek talep edilmelidir.