Kapalı Yumurtalık Kisti Ameliyatı

Yumurtalık kisti ameliyatları iki şekilde yapılmaktadır. Bunlar kapalı ve açık yumurtalık kisti ameliyatıdır. Kapalı yumurtalık kisti ameliyatında hedef kasık veya göbek çevresinde açılan delikler aracılığıyla kistin çıkarılmasıdır. Operasyon sırasında açılan kesiler küçük olduğundan dolayı, hastanın fazla ağrısı olmaz ve çabuk iyileşir. Bu yüzden, koşullar uygun olduğu takdirde kapalı ameliyat (laparoskopi) uygulanmaktadır. Hastanın fazla kilolu olduğu, hamile olduğu, aşırı kanamanın mevcut olduğu ya da kistin büyük olduğu durumlarda ise bu yöntem uygulanamayabilir. Ayrıca, kapalı ameliyatın uygulanması halinde tümör hücreleri karın içine dağılabileceği için;  kötü huylu kistlerin olduğu durumlarda kapalı ameliyat tercih edilmez. Ancak kanama, karın içinde yapışıklık, malignite olma şüphesinin bulunduğu durumlarda açık ameliyat tercih edilmektedir.

Kistin boyutu 8 cm’den küçük ise, hasta genç ya da orta yaşlı ise, kist kendiliğinden yok olabilecek durumdaysa, hastanın tahlillerinde rahim kanserine yol açabilecek bir durum görülmemişse, ameliyata gerek duyulmayabilir. Bu süreçte hasta, doktor tarafından verilen doğum kontrol hapları ile tedavi edilebilmektedir.

Kistin ebatına bakılmaksızın, 50 yaş üzerindeki hastalarda ameliyat ile kistin alınması ve ileride sıkıntı yaratmaması için, neden olmaksızın patolojik inceleme için gönderilmesi uygun görülür.

Kist patlamışsa, ağrı yapıyorsa, torsiyona  (dönmeye) neden oluyorsa; kistin ebatı, türü, hastanın yaşı ve diğer faktörler göz önüne alınmaksızın ameliyat gerekmektedir.

Ameliyat Gerektiren Kistler

• Hastanın yaşı 50’nin üzerinde ya da çocuk hasta ise
  • Kanser markerlarında artış gözleniyorsa
  • Kistin ebatı 8 cm üzerinde ise
  • Hastada kanser şüphesi varsa
  • Tedavi ve takibe rağmen kist küçülmüyor ve büyüyorsa
  • Kanama, dönme, patlama ve şiddetli ağrı görülüyorsa
  • Ultrasonografik görüntülemede kötü huylu kist gözlenmişse ya da kist içinde papiler çıkıntıya rastlanılmışsa

Jinekolog ya da uzman bir kadın doğum uzmanı tarafından ameliyat edilerek bu kistlerin alınması gerekmektedir.

Yumurtalık Kisti Ameliyatının Süresi

Ameliyatın açık ya da kapalı yapılmasından ilgisiz olarak, ortalama süre 1-3 saattir. Kistin ebatı, türü, hastanın kilosu, yaşı ve rahimde görülebilecek sorunlar ameliyatın süresinde rol oynamaktadır.

Yumurtalık Kisti Ameliyatından Sonra Cinsel İlişki?

Ameliyatın ardından hastanın ağrısı yoksa ve kendini iyi hissediyorsa cinsel ilişkiye girmesinde bir sorun yoktur. Rahmin alındığı durumlarda 1 ay, kist ya da yumurtalıkların alındığı durumlarda ise ameliyattan sonraki 10-15 gün gün cinsel ilişkiye girilmesi önerilir. Bebek sahibi olmak isteyenlere ise 6 ay korunmaları ve 1 yıl boyunca bebek sahibi olmamaları tavsiye edilir.

Yumurtalık Kisti Ameliyatı Sonrasında Adet Ne Zaman Başlar?

Ameliyata giren hastanın son adet tarihine göre değişebilmekle beraber, ameliyattan sonra yaklaşık 1 ay içerisinde adet kanamaları başlayabilir. Ameliyattan dolayı hastalarda ortaya çıkan stres kaynaklı da adet düzensizliği görülebilmektedir. Ayrıca, ameliyat sonrasında görülen her kanama adet kanaması kaynaklı olmayabilir. Bu durum yaşandığında doktorla iletişime geçilmelidir.