Hafta Hafta Gebelik

Gebelik süreci normal olarak 9 ay 10 gün kadar sürmektedir. Bazı gebeliklerde ise farklı faktörlere bağlı olarak erken doğumlar görülebilir. Erken doğum nedeniyle bu süreç 9 ayın altına düşebilmektedir. Olması gereken ve sağlıklı bir gebelik ise 40 hafta kadar sürer.

Gebeliğin başladığı gün tıpta adet kanamasının durduğu ilk gün olarak kabul edilir. Fakat gebelikler ilk günden belirgin olmadığı için ilk günden itibaren gebeliğin bilinmesi pek mümkün değildir. Bu nedenle, eğer gebelik söz konusu olursa hamilelik genellikle son adet gününden itibaren hesaplanır.

Gebelikte 1. ve 2. Haftalar

Gebeliğin ilk haftalarında gebeliğin bilinmesi teknik açıdan pek mümkün değildir. Yapılan tahliller sonucu 3. haftadan sonra gebelik bilinmeye başlar.

Gebeliğin oluşacağı ilk hafta spermler vajinayı geçer ve rahime ulaşır. Burada fallop tüpüne giderek yumurtaların döllemesini sağlarlar. Gebeliğin söz konusu olması için yalnızca bir spermin yumurta zarından geçmesi yeterlidir. Döllenen yumurtalar doğrudan rahme yerleşir ve gelişmelerine burada devam eder.

Gebeliğin ilk yani 1. haftası olarak gebelikte kişinin en son adet gördüğü hafta olarak belirlenir. Kişilerin gebe kalma durumu adet döneminin başlangıcından itibaren son 14. gün kadardır. Yani adetten sonraki son 14 gün kişinin gebe kalma şansını artırmaktadır.

İlk haftadan itibaren spermler sayesinde birden çok yumurta döllenirse ikiz-üçüz gibi çoğul gebelikler görülebilir.

Gebeliklerde 2. hafta spermlerin yumurtayı seçtiği ve burada geliştiği haftadır. Bu hafta içerisinde seçilen yumurtada bebeğin temelini oluşmaktadır. Yumurtanın döllenme süresiyle ilgili süre 24 saattir. Bu nedenle eğer bu süre içerisinde spermler yumurtaya ulaşırsa gebelik başlangıcı olur.

2.Haftadan itibaren kişilerde henüz hamilelik hissedilmez. Fakat gebelikle ilgili bazı hormonlar devreye girmeye başlar. Bu hafta ayrıca bebeğin en hızlı şekilde gelişim gösterdiği evredir.

Gebelikte 3. ve 4. Hafta

Gebeliklerde 3. haftada bebek rahme yerleşir ve gelişmeye başlar. 3. hafta aslında spermin rahme ulaştığı haftadır. Gebeliğin oluşmaya başladığı hafta da yine 3. hafta olarak kabul edilir.

Gebelikte 4. hafta, hamilelik belirtilerinin yavaş yavaş yaşanmaya başlandığı haftadır. Bu haftadan itibaren testlerde gebelik görülebilir. Bir hücre yığını gibi olan bebek gelişimini bu dönemde hızlı bir şekilde sürdürür. Bebeğin 4. haftadaki görüntüsü ise küçük bir tomurcuk şeklindedir. Bu dönem tıp dilinde blastosist adını alır.

Adet gecikmesi kadınlar için gebelik sürecinin ilk belirtisidir. Gebeliğin başlamasından itibaren ise yorgunluk, sıklıkla idrar yapma, bulantı ve göğüslerde oluşan acı ve hassasiyet gibi belirtiler ortaya çıkar.

Gebelikte 5. ve 6. Haftalar

Gebelik 5. Haftaya ulaştıktan sonra hamilelikle ilgili belirtiler yoğunlaşır ve itibariyle bebeğin gelişimi hız kazanır. Gebelerde hamilelik belirtileri haftalar geçtikçe daha da belirgin hale gelir. Bu haftalarda bebek oldukça küçük olmasına rağmen gebeliğin 7. haftasında bebeğin boyu 7-8 mm’ye ulaşır. Bebeğin hayati iç organları da sürekli gelişimini sürdürür. Gözler ve göz kapakları da gelişmeye başlar.

Gebeliğin 8. haftasında bebeğin boyu 1.5 cm’ye ulaşır. Kilosu ise ortalama 1 gram kadardır. 8.haftada bebeğin artık el ve ayakları oluşur. Parmakların tümü ördek ayağı gibi birbirine yapışıktır, Bu haftalardan sonra parmaklar birbirinden ayrılır. Bu dönemde anne ve bebeği birbirine bağlayan göbek kordonu da damarlar halinde gelişmeye devam eder.

5.haftada bebeğin boyu ortalama 2 mm kadardır. Bu haftadan itibaren bebeğin ağız, kulak, burun ve ten yüzeyini oluşturacak dış yapılar oluşur. Bebekte ilk oluşan dış yapılara ise ektoderm adı ve rilir.

6.haftadan itibaren bebeğin dolaşım sistemi gelişir. Özellikle kalp ve damar sistemini oluşturan yapılar ve hücreler şekillenir. Bu hücrelerin şekillenmesi ile beraber bebek anne karnında C şeklini alır. Bu haftalarda bebeğin görüntüsü çok net olmasa da ilerleyen haftalarda bebeğin baş kısmı belirgin hale gelir. 5. hafta bebek ve anne için çok önemlidir. Çünkü bu haftalarda bebeğin iç organları oluşmaya başlar. Bu nedenle annenin çok iyi şekilde beslenmesi gerekir.

6 haftadan itibaren bebeğin kalp atışları muayene esnasında rahatlıkla duyulur. Bu dönemde bebeğin boyu ise ortalama 4-6 mm kadardır. Bu haftalarda bebeğin kilosunu belirlemek oldukça zordur.

6.haftada ayrıca bebeğin göbek kordonu da oluşmaya başlar. Bunun yanı sıra bebeğin beyni ve göz, kulak boşluğu da oluşur. Bebekte el ve kol kısımları ise tomurcuklar halinde oluşmaya başlar.

Gebelikte 7. ve 8. Haftalar

Gebeliğin 7. haftasında bebeğin boyu 7-8 mm’ye ulaşır. Bebeğin hayati iç organları da sürekli gelişimini sürdürür. Gözler ve göz kapakları da gelişmeye başlar.

Gebelikte 9. ve 10. Haftalar

Gebeliğin 9. haftasında bebeğin boyu yaklaşık olarak 2 cm olup, kilosu 2-3 gramdır. Bu hafta bebeğin ayak parmakları oluşur. Gebelikte 9. haftada anne adayı daha fazla açlık ve yorgunluk hisseder.

Gebelikte 10. haftada bebek anne karnında hareket özgürlüğüne kavuşur. Bu dönemde karındaki sıvı içerisinde hareket etmeye başlar. Ayrıca nefes alıp ve rme hareketlerini de sürdürebilir. İlk idrar yapma halini de bebek 10. haftada uygular.

Gebelikte 11. ve 12. Haftalar

Hamileliğin 11. haftasında bebeğin organları artık gelişimi tamamlanmıştır. Kafa ve vücut arasındaki oranlama bu haftadan itibaren normal değerlerine gelir. 11. hafta ise bebeğin dış dünya ile iletişim kurabildiği haftadır. Çünkü bebekte kulak zarı oluşur.

Gebelikte 12. haftada bebek 6,1 cm boyunda, 14 gram ağırlığındadır. Bu haftada bebeğin yapışık tüm parmakları ayrılır. Yüzü şekillenmeye başlar.

Gebelikte 13. ve 14. Hafta

Hamileliğin 13. Haftasında bebeğin gözleri ağzı, burnu ve kulakları gelişmiş haldedir. Bebeğin derisinde iç organlar ve damarlar görülebilir.

Gebeliğin 14. haftasında bebeğin kilosu ise 40 gram kadardır. 14. haftada bebek artık mimik hareketler yapmaya başlar. Kaşlarını çatabilir ya da gülümseyebilir. Bu haftada bebeğin cinsel organı da gelişimini tamamlar.

Gebelikte 15. ve 16. Haftalar

Gebeliğin 15. haftasında bebek 10-15 cm arasında bir boya sahiptir. Bu hafta bebekler ışığa karşı hassasiyet gösterir.

Gebeliğin 16. haftasında bebek 100 grama ulaşır. Bebek görüntü olarak neredeyse bir avokado boyutunu alır. Ayrıca bebekte bu haftalarda el ve ayak tırnakları oluşur. Sinir sistemi ise neredeyse gelişimini bitirmiştir.

Gebelikte 17. ve 18. Haftalar

17.haftada bebek anne ile birlikte kilo almaya başlar. Bebeğin kıkırdak dokusu kemikleşme haline gelir. Ayrıca bebeğin cilt yüzeyindeki yağ dokusu da oluşmaya başlar.

Gebelikte 18. haftada bebeğin boyu 14 cm kadardır. Bu haftada bebeğin dişleri oluşmaya başlar. Duyduğu seslere tepki ve rir hale gelir.

Gebelikte 19. ve 20. Haftalar

Gebelikte 19. haftada bebeğin cildinde, onu koruyan bir madde kaplıdır. ve rniks Caseosa, adındaki bu madde bebeğin derisinin çürümesini önler.

Gebelikte 20. haftada bebeğin boyu 15-16,5 cm olur. Bu dönemde sinirler ve kas yapısı oluşmaya başlar. Kalp atışları da hem daha güçlü hem de daha hızlı gelir.

Gebelikte 21. ve 22. Haftalar

Gebeliğin 21. haftasında bebeğin kilosu 390 gram kadardır. İlk aylara göre büyüme durumu biraz yavaşlar. Kaşları, kirpikleri ve gözleri oluşmuştur.

Gebelikte 22. haftada bebeğin boyu 26-28 cm’dir. Bu haftadan sonra kilo alımı daha da hızlanır.

Gebelikte 23. ve 24. Haftalar

Bebek 23. Haftadan itibaren gelişiminin büyük kısmını tamamlar. El ve ayakları daha düzenli hareket etmeye başlar.

Gebeliğin 24. haftasında bebeğin kilosu, boyuna göre daha hızlı şekilde artar. Bu haftalarda bebeğin saç oluşumu da başlar. Ayrıca bebeklerde uyuma alışkanlıkları da gelişir.

Gebelikte 25. ve 26. Haftalar

Gebeliğin 25. haftasında bebeğin omuriliğinde bulunan sinir sistemi gelişimini tamamlar. Kulaklar işlevlerini yerine getirmeye başlar.

Gebeliğin 26. haftasında bebeğin boyu 35 cm, kilosu 800 grama ulaşır. Bebeğin burun delikleri de net şekilde görülür. Bebekte bu dönemde nefes alışkanlıkları görülür. Nefes alıp ve rmeyi ise rahmin içindeki amniyotik sıvıdan yapar.

Gebelikte 27. ve 28. Haftalar

Gebeliğin 27. haftasında bebeğin ciğerler de çalışmaya başlar. Gebeliğin 28. haftasında bebeğin boyu 38 cm civarında olur. Bebek artık gün geçtikçe dış dünyaya hazırlanır. Bebeklere bu haftalarda gözyaşı üretilmektedir. Akciğerler dış dünyada nefes alıp ve rebilecek duruma gelir.

Gebelikte 29. ve 30. Haftalar

Gebeliğin 29. haftasında bebeğin vücudu artık ısıyı kontrol edebilir hale gelmiştir. Bağışıklık sistemi ise bebeği koruyacak şekilde gelişmiştir.

Gebeliğin 30. haftasında bebeğin boyu kilosu 1.300 gramdır. Vücut sıcaklığını koruyan yağ hücreleri oluşur. Bu haftada bebeğin kalıcı dişleri gelişir.

Gebelikte 31. ve 32. Haftalar

Gebeliğin 31. haftasında fiziksel gelişimi daha azdır. Bu dönem en fazla sinirsel gelişim hız kazanır.

Gebeliğin 32. haftasında bebeğin boyu 42 cm’e ulaşır. Bebeğin 5 duyu organı da gelişimini tamamlamıştır. Saç, kirpik ve tırnaklar gelişmiştir. Erken doğum olsa da bebek hayati fonksiyonlarını çalıştırır durumdadır.

Gebelikte 33. ve 34. Haftalar

Gebeliğin 33. haftasında duyabilir ve hissedebilir. Doğum yaklaştığı için anne rahim içinde baskı hissedebilir.

Gebeliğin 34. haftasında bebeğin kilosu 2.150 gram civarındadır. 34 haftada bebek, yeni doğan bir bebek gibi davranmaya başlar. Uyanıksa gözlerini açar ve hareket ettirir.

Gebelikte 35. ve 36. Haftalar

Gebeliğin 35. haftasında bebeğin böbrekleri ve karaciğeri gelişimini tamamlar.

Gebeliğin 36. haftasında ise bebeğin elleri ve kolları daha net şekilde görülür. Çünkü bu haftalarda bebeğin yağ dokusu dış dünyaya hazır hale gelmiştir.

Gebelikte 37. ve 38. Haftalar

Gebeliğin 37. haftasında bebeğin boyu 49 cm olur. Bu hafta bebek dış dünyada yapabileceği her şeyi yapabilir hale gelir.

38 haftada bebek 3.080 gram civarındadır. Dünyaya gelmeye hazırlanan bebek normalden daha fazla hareketlenmeye başlar.

Gebelikte 39. ve  40. Haftalar

Gebeliğin 39. haftasında bebeğin boyu ortalama 50 cm, kilosu ise 3.280 gram olur. Bebeğin sinir sistemi gelişir ve saç gibi dokular uzamaya devam eder.

40 haftalık olan bebek 3.460 gram kiloya ulaşır. Bu haftada bebeğin toplam yağ oranı ’e yakındır. Vücudundaki su oranı ise %75 kadardır. Bu hafta bebeğin dünyaya adım atacağı haftadır. Ama bazı anneler 41. haftada da doğum yapabilmektedir.